Articles

Taller d’iniciació a la programació

El darrer divendres, 9 de desembre, els alumnes de l’optativa d’informàtica de 4t d’ESO van dur a terme un taller d’iniciació a la programació als alumnes de quart de primària (amb Lightbot, un joc per treballar el pensament computacional lliure) i de cinquè de primària (amb Scratch, un programa bàsic i visual de programacio lliure). Personalment, l’hora i mitja de taller la vam dirigir a cinquè de primària; amb tres alumnes ajudant (que no coneixien prou el programa), un escrivint i programant amb l’ordinador per fer una mostra i un ponent (que és el meu cas).

A les 11 vam preparar tots els ordinadors (alguns dels quals presentaven errors de xarxa, no es conectaven, o els fallava el “mousepad”), l’aula i el projector; a les 11:15 un dels ajudants baixà a buscar als alumnes participants i els portà a l’aula cap a les 11:35. Llavors l’activitat pròpiament dita comencà amb un curt vídeo a mode de presentació del programa, seguit d’una breu explicació de l’activitat i el programa per part del ponent; a les 11:40 l’orador començà a guiar el projecte de programació (un tenis taula virtual per dos jugadors) i acabà (en mig de converses intermitents entre els participants que entorpien la sessió i poca celeritat ni disposició d’ajudar d’algun company) a les 12:40 (mitja hora més tard del previst i havent simplificat el projecte suprimint les variables que comptaven els punts). Finalment, es deixaren 10 minuts per provar amb el programa i veure jocs (menys del previst, a causa de la lentitud de la pràctica guiada) i 5 minuts més per recollir l’aula.

Des del meu punt de vista, crec que una activitat una mica més llarga (potser de dues hores) donaria més opcions per deixar provar i experimentar proposant algun repte a aconseguir (que crec que és com més s’aprèn). A més, que fos d’una manera més interactiva (per grups o individualment i sense una explicació com a tal, sinó com a consultes puntuals que es troben experimentant que es podrirn preguntar als alumnes de 4t -sempre que en sàpiguen suficient-).

En conclusió, l’activitat anà prou bé (encara que una mica més lenta del previst) i aconseguí que alguns alumnes “s’enganxessin” a programar. No obstant això, es podria millorar molt fent-la més interactiva, amb alumnes de 4t amb més domini del programa i exigint als participants tota la seva implicació pensant més per ells sols, programant i buscant solucions amb la nostra ajuda.

Anuncis
Estàndard

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s